Faalangst

Tips hoe zelf om te gaan met een depressie

Naast therapie geven we je een aantal nuttige tips voor wat je thuis zelf kan doen tegen een depressie. Een depressie is doorgaans goed te behandelen, maar niet alleen met de thuistips. Twijfel daarom ook niet om je probleem bespreekbaar te maken. Wil je eerst een duidelijk beeld van jouw klachten? Doe dan de depressie test. De test geeft aan of je mogelijk depressief bent.

Tips voor thuis bij een depressie

Onderhoud contact met vrienden/familie

Probeer het contact met goede vrienden of familie te onderhouden, ook al kost dat veel moeite. Vaak helpt het om te praten over je probleem. Leg uit wat een depressie voor jou inhoudt en waar je mee worstelt. Je kan een naaste ook deze tekst laten lezen. Als mensen begrijpen wat je doormaakt, wordt het voor hun makkelijker om jou goed te steunen. Aandacht en liefde van naasten is belangrijk om jezelf overeind te houden in zware periodes.

Breng een dagelijkse structuur aan

Probeer regelmaat aan te brengen in je dagen. Sta op vaste tijden op en ga op vaste tijden naar bed. Probeer ’s ochtends niet te lang in bed te blijven liggen en ga ’s avonds niet te laat naar bed. Sla geen maaltijden over en ontbijt, lunch en dineer op vaste tijden. Plan voor jezelf wekelijkse taken en activiteiten, zoals een vaste, sociale afspraak of kleine activiteiten zoals stofzuigen of wandelen.

Beweeg iedere dag

Zorg elke dag voor voldoende lichaamsbeweging. Probeer elke dag even te wandelen of te fietsen. Als je drie keer per week een half uur gaat rennen of trainen, helpt dat al om je minder neerslachtig te voelen. Als je sport, maakt je lichaam het stofje ‘endorfine’ aan, waar je je gelukkiger van gaat voelen. Kies hierbij wel een sport uit die je leuk vindt, zodat je het ook goed volhoudt. Regelmatig sporten heeft daarbij een positieve uitwerking op slaapritme.

Zoek afleiding

Zoek leuke afleiding voor jezelf en probeer niet teveel tijd alleen door te brengen binnenshuis. Iedere dag even naar buiten en bewegen, geeft je al snel een beter gevoel. Waar werd je voorheen ontspannen of gelukkig van? Een leuke activiteit kan een sport of hobby zijn of het volgen van een creatieve, leerzame of ontspannende cursus. Kies een activiteit waar je je ontspannen bij voelt.

Lotgenotencontact

Het kan helpen om met anderen te praten over hoe zij omgaan met hun depressie. Zij weten als geen ander hoe je je kan voelen. Daarbij kunnen ze je helpen om meer informatie te krijgen of je originele tips geven. Lotgenoten kun je spreken via de Depressielijn van Stichting Pandora.

Telefonisch en anoniem contact

Het is erg belangrijk om je verhaal kwijt te kunnen. Dit kan bij familie, vrienden of kennissen. Daarnaast kan het erg fijn zijn om (juist) anoniem en/of met een onbekend iemand te spreken. Het kan soms goed helpen om over je problemen te praten met mensen die weten en snappen hoe je je voelt. Er zijn verschillende manieren om in contact te komen met anderen. Je kunt lotgenotencontact zoeken of contact opnemen met een telefonische hulpdienst.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback
Jonx

is onderdeel van Lentis