Eenzaamheid

Tips – leven met somberheid

Wanneer je somber bent, is het moeilijk om je voor te stellen dat je ooit weer vrolijk zal zijn. Je kunt je niet over je sombere gevoelens heenzetten. Je voelt je lusteloos en je hebt nergens zin in. Om deze buien te laten overgaan kun je zelf wel een aantal dingen doen, ook al heb je daar op dat moment misschien totaal geen zin in. Deze tips kunnen helpen om de zonnige kant van het leven weer te gaan zien.

Omgaan met somberheid – 7 tips

Tip 1: hou een gezond ritme aan

Probeer op vaste tijden op te staan en te gaan slapen. Vermijd slapen overdag, hoe verleidelijk het ook is om opgekruld in je bed te gaan liggen. Eet gezond en op gezette tijden.

Tip 2: praat over je sombere gevoelens

Het kan opluchten om je sombere gevoelens te delen met mensen die je vertrouwt. Zoals vrienden, familie of je partner. Je bent dan even niet meer alleen met je gevoelens en gedachten. Ook zou het kunnen dat je een hoop herkenning hoort. Veel mensen worstelen met sombere gevoelens in een bepaalde periode van hun leven. Je bent niet alleen.

Tip 3: ga erop uit

Probeer toch sociale activiteiten te ondernemen. Je hebt er waarschijnlijk geen zin en misschien voelt het ook niet leuk. Maar je bent wel even afgeleid van je sombere gedachten.

Tip 4: zoek contact

Probeer elke dag even te praten met een vriend, familielid of partner. Dit kan ook over de telefoon. De behoefte om je te isoleren en alleen te zijn met je gedachten kan groot zijn. Maar door de herhaling van negatieve gedachten in je hoofd, worden deze alleen maar versterkt. Realiseer je ook dat je niet vrolijk hoeft te zijn tijdens je contact met anderen. Dit is hoe jij je nu voelt, je hoeft je niet anders voor te doen.

Tip 5: kom in beweging

Wanneer je somber bent helpt het om te bewegen. Je hoeft niet meteen naar de sportschool te vertrekken. Ook een wandeling of een kort fietstochtje kunnen al helpen.

Tip 6: probeer minder te piekeren

Het heeft geen zin om te piekeren. Het enige wat je doet is het herhalen van negatieve gedachten. Erken negatieve gedachtes bij jezelf en probeer ze dan van je af te zetten. Ophouden met piekeren is lastig tijdens een sombere periode. Je zou bijvoorbeeld twee piekermomenten per dag met jezelf kunnen afspreken waarop je alle negatieve gedachten

toelaat. De rest van de dag probeer je deze negatieve gedachtes zo veel mogelijk te negeren. Vermoed je dat je overmatig piekert? Doe dan onze zelftest Piekeren (link test) en ontdek wat je nog meer tegen het piekeren (link pagina) kan doen.

Tip 7: acceptatie

Verzet je niet tegen je sombere gevoelens. Accepteer dat dit is hoe jij je voelt op dit moment. Jij kan er niets aan doen dat je deze sombere gevoelens hebt. De somberheid gaat weer voorbij. Wees niet te hard voor jezelf, deze sombere gevoelens zijn al vervelend genoeg.

Hulp bij somberheid

Het kan zijn dat je niet zelfstandig uit je sombere stemming kan komen. Neem dan contact op met je huisarts. Blijf er niet te lang zelf mee rondlopen. Het kan zijn dat je huisarts je doorverwijst naar Lentis. Wij bieden professionele hulp bij somberheidsklachten.

Bel direct je huisarts wanneer:

  • De somberheid ondragelijk is voor je
  • Je regelmatig aan zelfdoding denkt
  • Je plannen maakt om een einde aan je leven te maken

Aarzel niet en pak de telefoon. Er is hulp voor je, al lijkt de situatie nu uitzichtloos. Je huisarts en andere hulpverleners kunnen je helpen om de mooie kanten van het leven weer te zien.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback
Jonx

is onderdeel van Lentis