Eetbuistoornis

Tips – omgaan met een eetbuistoornis

Stel jezelf de volgende vragen

  • Heb ik honger? Het overslaan van een maaltijd is een bekende eetbui-veroorzaker. Is het antwoord op deze vraag: ja, ga dan de overgeslagen maaltijd eten.
  • Ben ik moe? Vaak wordt vermoeidheid verward met honger. Als je moe bent ga dan even rusten, neem een douche of ga zitten met een kopje thee.
  • Wat is er aan de hand? Emoties kunnen ook een rol spelen bij een eetbui? Ben je boos, verdrietig, blij of depressief? Probeer te herkennen wat je aanzet tot het gevoel dat je moet eten.
  • Bedenk dat eten niet helpt op de lange termijn. Ben je boos op iemand die iets onaardigs tegen je gezegd heeft. Vertel die persoon dat hij je gekwetst heeft. Is dat niet mogelijk, schrijf dan in je dagboek. Je hebt dan iets gedaan aan dat ongemakkelijke gevoel, dat lost meer op dan gaan eten. Kun je zelf nog meer emoties bedenken en wat daarop een betere reactie zou zijn?
  • Het kan ook nog liggen aan een situatie. Vaak is het een moeilijk moment als je van de ene activiteit overstapt naar de andere. Bijvoorbeeld: je komt thuis uit je werk en moet gaan koken, maar eerst ga je snoepen. Of je hebt de badkamer schoongemaakt en je moet nog strijken en daar heb je nou net geen zin in. Of je verveelt je. Maak dan een lijstje van kleine klusjes of leuke dingen die je kan gaan doen. Als je op een bepaald moment denkt: ‘ik moet chocola’ of ‘ik wil chips’, terwijl je alle maaltijden hebt gegeten en je niet moe, boos of verdrietig bent, dan is het eerder verveling waardoor je iets wil nemen. Ga in zo’n geval bijvoorbeeld een klusje doen. Of denk na over leuke hobby’s.
  • Als je op alle vragen een antwoord hebt en je wilt nog steeds een eetbui hebben, stel die dan met 15-30 minuten uit.
  • Soms eet je ook uit gewoonte bijvoorbeeld popcorn in de bioscoop en chips op de bank bij de TV etc. Als je jezelf dus hoort zeggen: ik ga naar de film dus eet ik popcorn is het niet goed. Je maakt een automatische koppeling tussen naar de film gaan en popcorn eten. Eet bewuster en niet op je vaste eetbui plek. Wat zijn jouw automatische koppelingen?
  • Doe ook geen twee dingen tegelijk zoals internetten en chips eten: eet bewust.
  • Welke waarde heeft de eetbui voor jou? Als een eetbui je niets zou helpen was je er allang mee gestopt, dus bedenk eens welk positief gevoel de eetbui je geeft en probeer dan eens te bedenken op welke andere manieren je jezelf ook zo zou kunnen voelen.

Leg jezelf het volgende voor

  • Herhaal een bepaalde zin bij jezelf, zoals: ‘ik wil niet snoepen’, of ‘eigenlijk is het helemaal niet zo lekker’ of ‘ik ben de baas’.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen, zoals: ‘zij eet van alles en wordt er niet dik van’.
  • Realiseer je dat je een keuze hebt. Je hoeft die eetbui niet te nemen.

Strategie

  • De eetbui ongeveer een half uur uitstellen.
  • Een lijstje met alternatieven voor een eetbui maken.
  • Bij het uitstellen van de eetbui afleiding zoeken.
  • Omdat eetbuien vaak op een vaste plek (achter de TV, achter de computer) of hetzelfde tijdstip (uit het werk, ‘s avonds) plaatsvinden, kan het helpen dat te veranderen door het ritueel te verbreken.
  • Maak een overzicht welke dingen voor jou een eetbui uitlokken (triggers, valkuilen). Voorbeelden hiervan zijn langs de gegrilde kip lopen bij de poelier, je verdrietig voelen, of als je oma zegt ‘die moorkop heb ik speciaal voor jou gekocht’, of als je merkt dat je weer heel vlug gaat eten of niet proeft wat je eet.
  • Ga met een volle maag boodschappen doen en met een boodschappenlijstje voorkom je dat je te veel onnodige dingen in huis haalt.
  • Koop geen voordeelverpakkingen of aanbiedingen.
  • Pas je eettempo aan: rustig eten en goed kauwen.
  • Als je een eetbui hebt, beschrijf van tevoren wat je ervan verwachtte en hoe dat is uitgepakt.
  • Beschrijf ook hoe je je erna voelt. Wat voel je in je mond, je maag en je buik? Hoe denk je over jezelf? Lees dat door als je een volgende eetbui wil nemen.

Uit: diëtetiek/eetstoornissen/Voorlichting 19092007

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback
Jonx

is onderdeel van Lentis